Tuesday, September 14, 2010

NUR part 1

Tahun 2002


“Nur, dapat berapa UPSR?”

 “Ermm Teha, tak lah bagus sangat result Nur ni. Nur dapat 1A 2B 1C 1D ja.”  “Teha dapat berapa? Mesti ok ni kan?”

 “Alhamdulillah Nur, Teha dapat 5A”

 “Baguslah tu. Nur dah agak keputusan Teha mesti cemerlang. Selepas ni nak sambung belajar kat mana?”

“InsyaAllah, bapa Teha nak hantar belajar kat Semenanjung.”

“Wah, bagusnya belajar kat Semenanjung. Syukurlah Teha, bapa Teha ambil berat tentang pelajaran Teha. Nur ni tak tau lagi nak sambung belajar kat mana. Ada kah sekolah yang mau sudi terima Nur?”

“Tak baik cakap macam tu Nur. Pasti ada sekolah yang sudi menerima Nur. Nur kena berusaha, doa dan tawakkal kepada Allah. Allah itu Maha Adil. Allah tidak akan mensia-siakan usaha hambanya. Jangan mudah putus asa. Innallah maana. Sesungguhnya Allah sentiasa bersamamu.”

“Terima kasih Teha. Nur cuba usahakan yang terbaik.”

Dua minggu selepas keputusan UPSR keluar...

Tempat: Ruang rehat bilik Pejabat Am

“Nur dah dapat tawaran sekolah menengah?”

“Dapat tapi bukan sekolah yang Nur inginkan, hampa...”

“Kenapa pula? Kan bagus dah dapat tawaran. Nur patut bersyukur. Ramai lagi yang memohon tapi tak dapat. Kesian dorang.”

“Nur bersyukur tapi sekolah yang Nur dapat tu tak bagus sangat. Ramai kawan-kawan kata sekolah tu tak bagus. Ramai pelajar yang nakal, samseng dan ROSAK!!!. Nur takut Nur turut terjebak sekali.”

“Astaghfirullah Nur, tak baik cakap macam tu. Semua tu terpulang dengan diri sendiri. Bukan semua sekolah yang Nur inginkan tu SERATUS PERATUS sempurna. Mana tau sekolah yang Nur dapat tu lebih baik dari sekolah yang Nur inginkan DAN bukan SERATUS PERATUS semua pelajar disekolah yang Nur dapat tu seperti yang Nur sangkakan. Pasti ada pelajar yang baik dan cemerlang dalam sekolah tu juga. Mustahil la tiada seorang pelajar pun yang cemerlang dalam akademik dan sahsiahnya. MUSTAHIL!!!

“...boleh jadi kamu tidak menyukai sesuatu yang diinginkan, padahal itu lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu...”  (Surah Al-Baqarah: 216)

“Yakinlah dengan ayat Allah ni Nur. Nur tak Nampak sekarang tapi kesannya pada masa akan datang. Percayalah.”

“Terima kasih Teha. Hati ini sedang memujuk tapi masih sukar untuk terimanya.”

“Beginilah Nur, Nur teruskan sahaja dulu kat sekolah tu. Kalau Nur tak pergi sekolah tu, Nur nak buat apa selepas ni? Bukankah Nur pernah cakap Nur ingin membantu keluarga Nur? Inilah peluangnya Nur. Buktikan Nur mampu tolong perbaiki kehidupan keluargan Nur.”

“Betul cakap Teha tu. Nur ada mohon sekolah agama juga tetapi ditolak. Nak tau apa alas an permohonan Nur ditolak?”

“Kenapa?”

“Semua salinan surat beranak, sijil-sijil dan sebagainya tidak disahkan benar. Nur terkejut sangat. Kata pihak sekolah tu, permohonan dah lengkap tapi satu ja masalahnya iaitu salinan tidak disahkan benar. Nur cuba pujuk dorang untuk mempertimbangkan semula tapi segala-galanya dah lewat. Masa tu Nur datang sehari sebelum tarikh tutup permohonan untuk memastikan permohonan lengkap atau tidak. Malangnya, pujuk rayu Nur tidak diterima. Salah Nur juga sebab tidak memastikan semua salinan tu disahkan benar. Nur ingatkan semua salinan tu dicop saja rupanya perlu disahkan benar juga. Inilah pengajaran pertama buat Nur. Semua urusan permohonan sekolah Nur uruskan sendiri. Tak boleh minta pertolongan ibu dan bapa sebab masing-masing sibuk mencari rezeki untuk kami. Dorang tiada masa untuk uruskan semua ni. Nur terpaksa belajar sendiri untuk menguruskannya.”

“kesiannya Nur. Kenapa kakak Nur tak tolong?”

“Kakak? Dia sibuk belajar. Dia minta Nur urus sendiri juga. Begitulah kehidupan Nur. Diajar untuk berdikari sendiri dari kecil lagi.”

“Taka apa la Nur. Kesilapan buat kita semakin matang. Selepas ni, Nur lebih akan berhati-hati terhadap semua tindakan yang dibuat. Kadang-kadang Allah sengaja biar kita buat silap. Napa? Selepas kita buat silap, kita akan sedaya upaya tidak akan mengulanginya lagi. Betul tak?”

“Betul tu, Nur setuju. Selepas ni Nur akan lebih berhati-hati.”

“InsyaAllah. Nur, setiap kali perbuatan yang kita nak lakukan pastikan Nur sertakan InsyaAllah ya.”

“Kenapa mesti buat begitu?”

“InsyaAllah tu maksudnya dengan izin Allah. Segala perbuatan itu berlaku dengan izin Allah.
Oh ya Nur, kita ni asyik bercerita tentang sekolah tapi Nur tak sebut pun nama sekolah yang Nur dapat, yang Nur tak inginkan dan sekolah agama yang Nur mohon tu. Bagitaulah nama-nama sekolah tu.”

“Terlupa pula.” Ketawa kecil.

“Nama sekolah yang Nur inginkan tu SMK Putatan. Nur nak sangat sekolah tu sebab sekolah tu dekat dengan rumah Nur. Boleh jalan kaki pergi sekolah. Tak payah nak keluarkan duit untuk naik bas. Tak juga menyusahkan ibu dan bapa untuk menghantar Nur ke sekolah. Nama sekolah yang Nur tak suka tu SMK Tansau. Sekolah tu jauh kat Kg. Contoh. Kena jalan kaki jauh ke sekolah tu. Kakak Nur sekolah sana juga. Sekolah agama yang Nur idamkan tu Sekolah Agama Toh Puan Kota Kinabalu. Sejak dari dulu lagi, Nur dengar dari kawan-kawan kakak sekolah tu bagus. Ada kawan kakak Nur tu, semua adik-beradik dia sekolah kat sana. Semuanya baik-baik. Ada yang dah sambung belajar kat Mesir lagi.”

“Ohh SMK Tansau rupanya. Teha ada dengar juga tentang sekolah tu. Bukan sekolah tu ada bangunan baru ka?”

“Bangunan baru tu kat Kg. Ketiau. Lupa pula nak bagitau, tahun depan sekolah tu akan berpindah ke bangunan baru tu. Kamilah orang pertama yang merasmikan dan menggunakan segala peralatan dan kemudahan kat sana.”

Hepi nampak.”

“Hepi tu hepi juga tapi masih ada kerisauan dalam hati ni. Macam mana la kehidupan Nur kat sana nanti. Nak pergi sekolah tu kena jalan kaki keluar untuk ambil bas. Tambang 50 sen sehala, sehari RM 1.00 terbang pergi dan balik. Tak termasuk perbelanjaan makanan lagi. Kan menyusahkan ibu bapa namanya tu? Kesian ibu bapa Nur nanti. Semakin meningkat perbelanjaan kami kalau nak sambung belajar ni. Adik lelaki Nur juga dapat sekolah yang sama. Tekanan Nur. Kakak dan adik lelaki dalam satu sekolah yang sama. Susah nak bergerak bebas sikit lagi-lagi kalau ada kakak kat sana. Mesti dikawal tu.”

“Untunglah Nur, dapat guna bangunan sekolah baru. Bersyukurlah sebab ada kakak Nur yang boleh tengok-tengok Nur nanti kat sana.”

“InsyaAllah.”

“Nur dah tengok sekolah tu. Memang cantik sekolah tu, macam Universiti. Penat nak berjalan.”

“Baguslah tu. Gunakan kemudahan sekolah dengan sebaiknya ya. Teha doakan agar Nur berjaya dalam akademik dan kehidupan di dunia dan akhirat.”

“Amiiin. Nur doakan yang sama buat Teha."


SMK TANSAU

BANGUNAN PENTADBIRAN




BANGUNAN AKADEMIK





BANGUNAN MAKMAL DAN TEMPAT LETAK KERETA GURU DAN PELAJAR



BANGUNAN FLAT GURU
Nantikan kisah Nur yang seterusnya pada post akan datang...

0 comments:

Post a Comment