Saturday, December 18, 2010

Gotong Royong Tadika PASTI Al-Fathonah

Bismillah...
Assalamu'alaikum...

Gotong royong dibuat pada hari yang penuh rahmat, iaitu hari Jumaat (17 Disember 2010) jam 8 pagi. Tiba di tadika PASTI jam 8.30 pagi tetapi tidak ada seorang pun yang belum sampai. Kira-kira jam 9, ibu-ibu sampai di PASTI. Boleh difahami kalau ibu-ibu lewat datang kerana mereka sibuk menguruskan anak-anak.

Gotong royong pada hari itu tidaklah sebetul-betul gotong royong, kami hanya jahit langsir dan bersihkan kawasan dalam tadika. Sambil menjahit langsir sambil bercerita. Ibu-ibu yang bekerjaya menceritakan pengalaman sebelum dan selepas kahwin.

Sambil-sambil itu, sahabat ana turut datang ke tadika PASTI untuk berbekam setelah tahu khasiat berbekam. Alhamdulillah. Ketika sahabat ana dibekam, mulalah syarahan HPA kak Hasma. Setiap apa yang disampaikan, sedikit demi sedikit ana mula ingat dan hafal. Antara yang kak Hasma selalu perkatakan,

- Setiap penyakit itu ada penawarnya kecuali mati
- Berbekam itu sunnah nabi, kenapa ditinggalkan?
- Setiap kejadian itu tidak sia-sia, misalnya tumbuh-tumbuhan semula jadi yang diciptakan oleh Allah. Setiap apa yang diciptakan itu ada gunanya.
- Dasar HPA yang kukuh yang mana setiap produk yang dikeluarkan diteliti dengan baik oleh ahli panel syariah. Kak Hasma menceritakan bagaimana HPA bermula. Ianya bermula dengan hanya RM500 (kalau salah perbetulkan). Sahabat-sahabat HPA pada masa itu mencadangkan agar meminjam wang dari bank. Pengasas HPA kata, dia tidak mahu pinjam wang dari bank sekiranya ada unsur riba. HPA mesti dilahirkan dengan asas Islam yang kukuh! MasyaAllah, begitu kukuh sekali dasarnya. Kak Hasma tambah lagi, bukankah akar sesuatu pokok itu tunjang kepada rakyat. Bila mana akarnya kuat, maka pokoknya pun turut kuat. Begitulah juga dengan HPA. Itulah yang diamalkan oleh HPA. Subhanallah.
- Kisah Umar Al-Khattab. Menceritakan bagaimana Umar Al-Khattab menggunakan Islam dalam pelbagai aspek seperti dalam pendidikan dan ekonomi. Kaitannya disini, Islam itu ada dalam HPA. Segala produk yang dihasilkan berlandaskan agama Islam, lebih ke arah perubatan jawi. 

Semua ini ana mula menghafal sedikit demi sedikit kerana sudah terbiasa dengar dari Kak Hasma. InsyaAllah, akan dilatih pada masa akan datang untuk membantu mempromosikan produk HPA. MasyaAllah, betapa nikmatnya mengenali HPA. Allah telah berikan alternif untuk membantu saudara Islam yang lain, kenapa kita tidak gerakkan? Kalau bukan kita siapa lagi? Paling penting sini, perbetulkan niat. InsyaAllah, Allah akan permudahkan segala urusan. Mulalah dari sekarang menggunakan produk Islam yang diasaskan sendiri oleh orang Islam. Ramai yang kata nak boikot barang yahudi, kenapa tidak hentikan saja? Sekarang sudah ada barang-barang buatan Islam. Kenapa masih mengamalkan minuman seperti nestle? Peringatan ini buat ana sendiri.

HPA..HPA..HPA..ana mula jatuh hati dengan HPA..betapa lambatnya ana mengenali HPA..

Kembali kepada gotong-royong..

"Pengalaman sebelum menjadi isteri dan pengalaman sebelum menjadi ibu berbeza dengan sesudahnya. REDHA kunci terkuat untuk membina kekuatan diri. Kalau jauh REDHA dari hati, macam-macam boleh jadi. Seorang wanita bukan sahaja sebagai isteri dan ibu tetapi juga anak kepada ibu mertuanya, kakak dan adik kepada ipar-iparnya dan cucu kepada datuk dan nenek suaminya"

Ketika menjahit dan berbekam, ibu-ibu menceritakan amalan sebelum dan selepas berumahtangga. MasyaAllah, satu perkongsian yang sangat HEBAT!!!

Terlalu banyak pengisian yang bermanfaat, petua dan tips untuk kami yang masih bergelar bujang. Ibu-ibu tidak segan berkongsi pengalaman. Alhamdulillah. InsyaAllah, akan diamalkan secara istiqomah. Syukran ibu-ibu. RESPECT TO THEM!!!

Gotong royong diisi dengan pengisian yang MANTAP! Tidak dirancang malah spontan disampaikan. Betapa kerdilnya diri ini! Terlalu banyak lagi yang belum dipelajari! MasyaAllah.

Jazakillah...

0 comments:

Post a Comment