Tuesday, August 30, 2011

Puisi Lebaran Buat Ayah Ibu




Tak ada kata yang mampu terucap
Tak ada sedih yang terlihat
Hanya air mata yang bercucuran
Air mata kebahagiaan

Minta ampun pada ayah dan ibu
Aku bersujud kepada Allah
Mata ini tak mampu menahan linangan air mata
Bibir ini tak mampu sembunyikan tangisan
Hati juga tak mampu menahan kepiluan

Maafkan aku ayah ibu
Aku tahu aku bukan anak yang sempurna
Tidak dapat menjadi anak yang diinginkan
Izinkan aku memohon ampun dan restu darimu



Hari Raya Aidilfitri bukanlah suatu kemenangan yang secara biasa.. ianya adalah “hadiah” dari Allah sebagai memberi suatu suntikan semangat kepada mereka yang bersungguh mengagahi Ramadhan
Alhamdulillah dan Tahniah kepada Insan yang memanfaatkan Ramadhan..
Tidak semua insan bernasib baik untuk berada bersama Ramadhan, mungkin kita antara yang bernasib baik itu, tidak juga semua insan menghayati Erti Ramadhan.
Bernasib baiklah kiranya kita tergolong dalam kalangan Insan yang menghayati Ramadhan. Tidak semua insan memahami Ramadhan.
Bernasib baiklah kita kerana cuba memahami Ramadhan. Tidak semua Insan yang bersama kita menjalani dan menghayati Ramadhan mendapat Janji Allah untuk melepaskan kita dari api Neraka.
Amat bernasib baiklah seandainya kita insan yang tergolong dalam kalangan yang dijanjikan Allah Pelepasan dari Api Neraka. Tidak semua insan menjalani Ramadhan mendapat LAILATULQADR.
Amat beruntung dan bernasib baiklah andainya merupakan insan yang mendapat Ganjaran LAILATULQADR, yang ganjarannya seumpama SERIBU BULAN dan akhirnya bernasib baiklah andai dapat Berhari Raya bersama Kedua Ibu dan Bapa kerana di masa yang sama ada Insan yang tidak dapat Berhari Raya bersama Kedua Ibu dan Bapa.
Betapa bernasib baiklah andainya Ibu dan Bapa masih menanti dimuka pintu untuk menanti kepulangan kita Insan yang disayanginya kerana telah ada Insan yang tiada sesiapa lagi menanti kepulangannya di pagi Syawal…
Kepada mereka Insan yang tiada lagi Ibu dan Bapa, pastikan setiap hari doa dialirkan kepada mereka. Mengharapkan Allah mengampuni segala kesalahan mereka.. Masih kita Insan yang bernasib baik kerana sempat berdoa kepada Ibu dan bapa berbanding INSAN YANG TIDAK LANGSUNG MEMPEDULIKAN ATAU MENUMPAHKAN DOA KEPADA MEREKA.
Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin..
Hargailah mereka selagi masih hidup dan sentiasa mendoakan kesejahteraan mereka sama ada masih hidup atau pun yang telah meninggal dunia.

Perginya seorang ibu mengajar erti kesabaran..Moga aku terus tabah dan sabar menghadapi semua ini seperti mana Siti Hajar, jiwanya tabah menempuhi 
rintangan...



Salam Eid Mubarak Ibu... 
Maafkan anakmu ini Ibu..
Rindu mak...